Lézer Óraszaküzlet és Óraszerviz - Debrecen, Kassai út 2. Tel.: +36 20 297 0018

 

Órás szolgáltatásaink a debreceni óraszervizünkben

 

Az óra egy bonyolult műszaki szerkezet, ezért a használat során - mint minden más ember alkotta gépezet - időnként karbantartásra, kisebb-nagyobb javításra, szervizre szorul. Debreceni óraüzletünkben a különböző márkájú órák, karórák értékesítése mellett az órás szerviz szolgáltatásokat is biztosítjuk. Egyes óramárkák - pl. Casio Citizen Timex - vonatkozásában központi márkaszerviz háttérrel is rendelkezünk, ami az órajavítás terén teljes körű szerviz kiszolgálást tesz lehetővé.

 

Elemcsere karórákban

Kvarcórák esetében leggyakrabban az elemcsere miatt keresik fel az órást. Az óraipar rohamos fejlődésével ez a korábban még viszonylag egyszerűnek mondható művelet egyre bonyolultabb feladattá válik. Ennek következményeképpen egyre gyakrabban találkozunk olyan esetekkel, amikor a tulajdonos által sajátkezűleg végzett elemcsere során komoly károk keletkeznek az órában, melyek többnyire csak jelentős többletköltség árán hozhatók rendbe. Mindezek ismeretében csakis azt tanácsolhatjuk, hogy a legegyszerűbbnek tűnő elemcserét is bízzák inkább órás szakemberre, mert a szükséges célszerszámok, a szakismeret és a kellő gyakorlat hiánya miatt fellépő kockázatok súlya messze nem áll arányban azzal az elenyésző összeggel, ami a házilagosan végzett elemcserével esetlegesen megspórolható. Szervizünkben kizárólag a legjobb minőségű - ezüst-oxidos, illetve lítium - elemeket használjuk karórákban történő elemcsere alkalmával.

 

Óraüveg csere - üvegcsere karórákban, üveg polírozás

A karórák különböző óraüvegekkel készülnek, egyes modellekben plexiüveg van, emellett nagyon gyakoriak a kristályüveggel rendelkező órák, de nem ritkák ma már a karcolásnak különösen jól ellenálló zafír üveggel ellátott típusok sem.

A plexiüveget ritkán kell cserélni, mert ugyan könnyen karcolódik, viszont általában jól polírozható. Ezeknél a törés nem gyakori, mivel rugalmasak, és az ütéseknek jól ellenállnak.

A kristályüveg a plexitől nehezebben karcolódik. Ha mégis összekarcolódott, és már zavaróak a karcok rajta, vagy sérült, az óraüveget ki lehet cserélni.

A zafír óraüvegek gyakorlatilag nem szoktak karcolódni, mivel ahhoz már gyémánt keménységű anyaggal kellene érintkeznie. Ezeknél inkább csak törés esetén van szükség üvegcserére.

Szervizünkben hatalmas mennyiségű (mintegy háromezerféle) minőségi óraüveget tartunk készleten, így szinte bármilyen karórában el tudjuk végezni az üvegcserét.

A plexiüvegeket ki tudjuk polírozni, és a karcok eltüntetése után úgy fog kinézni az óraüveg, mintha kicserélték volna.

Kristályüveg esetében is van mód a karcok eltávolítására, de mivel ez nagyon munkaigényes feladat, általában gazdaságosabb választás az üvegcsere. Csak akkor kerül sor az üveg polírozására, ha pl. a speciális kialakítása miatt az üvegcsere nem megoldható.

 

Szíjtartó stift (tengely, rugósfül) csere

Az óraszíjakat, óracsatokat általában rugósfül segítségével rögzítik az óratokhoz. Ezek kettős szereppel vannak felruházva. Egyrészt stabilan rögzíteniük kell a tokhoz az óraszíjat, másrészt egy biztonsági szerepük is van, ami abból áll, hogy egy nagyobb befeszülés esetén oldaniuk kell a kapcsolatot a kéz (csukó) épségének megóvása érdekében. Ezek a stiftek nem örök életűek, időnként cserére szorulnak. Szíjcsere alkalmával mindenképpen ajánlott a stifteket is kicserélni. Továbbá cserélni kell akkor is, ha befeszülés következtében meghajlanak, vagy kitörnek. Nagyon fontos, hogy csak pontosan az előírt méretű, és megfelelő minőségű nemesacél stifteket szabad használni. Ezt nem véletlenül jegyzem meg, ugyanis a tapasztalat szerint nagyon gyakran találkozunk olyan esetekkel, amikor hihetetlenül gyenge minőségű, illetve nem belevaló méretű stifteket tesznek az órákba.

Szervizünkben egyedülálló - mintegy tizenötezer darabból álló - I.o. minőségű nemesacél rugósfül készlet áll rendelkezésünkre, melyben gyakorlatilag minden lehetséges méret (hossz és vastagság tekintetében egyaránt) megtalálható.

 

Óracsatok szűkítése, bővítése, ultrahangos tisztítása, javítása

A fém óraszíjak méretét használatbavétel előtt a kívánt méretre kell állítani. A fémcsat akkor van helyesen beállítva, ha miközben az alkarunkat vízszintesen előre tartjuk, felfelé néző számlappal, akkor az óracsat és a csuklónk alsó része közé lazán be tudjuk még dugni a másik kezünk mutató ujját. Az óra magától nem fordulhat át a csuklón, de túl feszes sem lehet. Ellenkező esetben az óracsat befeszülhet, és a rögzítő stiftek meghajlanak, illetve kitörnek. Ilyen esetekben a stifteket cserélni kell, mert különben könnyen elhagyhatjuk az órát.

A fém óracsatok hossza a konstrukciótól függően többféleképpen állítható.

Vannak fémszíjak, amelyeknél egy előre-hátra csúsztatható elemet, úgynevezett "kocsit" kell rögzíteni a megfelelő pontban a helyes méretre állítás érdekében. Látszólag egyszerű feladat, de ha nem szakember végzi, a megfelelő célszerszámok és gyakorlat hiányában könnyen eldeformálható.

A békazáras fém óracsatok esetében kisebb mértékű szűkítés vagy bővítés azáltal végezhető, hogy a csaton egymástól bizonyos távolságban több furat található, és a csat stiftjét a csuklóméretnek megfelelő furatba tesszük. Vigyázat, nagyon balesetveszélyes művelet, a stift könnyen kipattanhat, és megsérti a szemet! Emiatt szintén csak órás szervizben célszerű elvégeztetni, ráadásul ez nálunk teljesen ingyenes beavatkozás.

A fém óraszíjak az esetek döntő többségében kivehető csatszemeket is tartalmaznak. Az ilyen fémcsatok méretre állítása általában a csatszemek kivételével, vagy csatszem pótlással történik. Vannak olyan óracsatok, amelyek tömör anyagból készülnek, és vannak a rétegelt, hajtott csatszemekből álló fémcsatok. A tömör csatszemek esetén általában szorosan illeszkedő, utólag kiüthető, esetleg csavarmenettel rendelkező tengelyek rögzítik egymáshoz a szemeket. A lemezelt elemekből álló csatoknál többnyire egy speciális kialakítású csatrögzítő elem biztosítja a szemek közti kapcsolatot. A fémszíjak szétszerelése, és összerakása során számtalan speciális célszerszámra van szükség, így házilagos elvégzése szinte lehetetlen. Tipikusan órás műhelyben végzendő feladat.

A kivehető szemes fém óracsatok esetében nem csak szűkítésre, hanem bővítésre is van lehetőség, tehát ha a gyári fémcsat rövidnek bizonyul, akkor is megoldható a csathosszabbítás, illetve méretre állítás.

Ha egy óracsat zárja túl könnyen nyílik, fennáll annak a veszélye, hogy a használat során véletlenül leesik, megsérül, vagy éppen elhagyják. Debreceni órás szervizünkhöz ilyen problémával is nyugodtan fordulhatnak, az esetek többségében minimális költséggel járó beavatkozással orvosolható a probléma.

A fémcsatok a használat során elkoszolódnak, és az apró mélyedésekben lerakódik, megtapad a por, piszok, amely az izzadsággal, testápolóval elegyedve masszív szennyezettséget idéz elő. Ez gyakran kívülről is látszik, de leginkább a csat belsejét szemügyre véve érzékelhetjük a problémát. Néha nem is látható, mert csak az eldugott résekben bújik meg a szennyező anyag. Az ilyen elkoszolódott csatok higiéniai problémákat, bőrirritációt, bőrfertőzést vagy akár ekcémát is okozhatnak. Sokszor arra panaszkodnak a óratulajdonosok, hogy a fémcsatos órájuk "megfogja", összekoszolja a csuklójukat. Pedig mindössze arról van szó, hogy az óracsat elkoszolódott, és tisztításra szorul.

Az óracsatok tisztítása ultrahangos tisztító készülék segítségével történik, minek köszönhetően a legapróbb, legeldugottabb részeket is meg tudjuk szabadítani a szennyeződéstől.

 

Órajavítás - amikor az óra pontatlan, késik, siet vagy megáll

A leggyakoribb tünet, amivel az órást felkeresik. Mivel az óra egy rengeteg alkatrészből álló, igen bonyolult szerkezet, a probléma okának magállapítása nem egyszerű feladat. A debreceni óraszervizünk világviszonylatban is a legkorszerűbb diagnosztikai műszerekkel rendelkezik, melyek nagyban hozzájárulnak a hibaforrás beazonosításában. Természetesen nagyon sok olyan jellegű hiba is létezik, melyekre csak a teljes körű átvizsgálás deríthet fényt. Egy ilyen vizsgálat azonban nagyon időigényes, emiatt költséges eljárás. Sokszor - főleg az olcsóbb óráknál - gazdaságosabb lehet egy komplett szerkezetcsere, mint a nagyobb időráfordítást igénylő - teljes szétszedéssel, az alkatrészek tisztításával, átvizsgálásával, a hibás alkatrészek cseréjével, majd végül az összeszereléssel járó - szerkezetjavítás. Hatványozottan igaz ez olyan esetekre, amikor a hiba általános kopásra vezethető vissza. Az órajavítás gazdaságos módjának megválasztásakor tehát mindig mérlegelni kell a felmerülő anyagköltséget, és a hozzá tartozó - a munkaidő ráfordítással arányos - munkadíjat is. Sajnos néha az a helyzet is előfordulhat, amikor kénytelenek vagyunk azt mondani az ügyfélnek, hogy egyszerűen nem gazdaságos az óra javíttatása.

 

Beázással, vízállósággal kapcsolatos órajavítások

Ha egy óra belsejébe nedvesség kerül, azt a lehető legrövidebb időn belül el kell onnan távolítani, és az órát ki kell szárítani. Minél több idő telik el a beázás illetve a kiszárítás között, annál nagyobb az esélye a szerkezeti károsodásnak. A kiszárítás során ki kell venni a szerkezetet a tokból, és meleg levegő segítségével ki kell szárítani. A komplex műszeres vízállósági vizsgálat segítségével megállapítható a beázás helye, és a hibás alkatrészek (tömítések, nyomógombok, beállítókoronák, óraüveg) cseréjével megszüntethető a beázás is. Sajnos az ilyen jellegű vizsgálatok elvégzéséhez szükséges berendezésekkel hazánkban még mindig nagyon kevés órás rendelkezik, azonban a Debrecen vonzáskörében élők már évtizedek óta igénybe vehetik a legkorszerűbb készülékekkel végzett műszeres vízállósági vizsgálat (nyomáspróba) szolgáltatásunkat.

 

Tömítéscsere - hátlaptömítés csere karórában

Az órákban lévő hátlaptömítések az idő folyamán elöregszenek. Az óragyártók átlagos használat mellett legalább kétévenként javasolják a tömítések cseréjét. Sokszor azonban ettől hamarabb is szükségessé válik a tömítéscsere. Ha ezt elmulasztjuk - függetlenül attól, hogy férfi vagy női óráról van szó, illetve hogy az óra csak cseppálló vagy magasabb vízállósági fokozatú -, előbb-utóbb nem kívánatos nedvesség, por, szennyeződés kerül a tokba, ami a szerkezet meghibásodásához vezet.

Szervizünkben mintegy tízezer darabos hátlaptömítés készlet áll rendelkezésünkre, így szinte minden esetben pótolni tudjuk az elöregedett tömítéseket.

A nyomógombtömítések, illetve koronatömítések élettartama szintén véges, átlagos használat mellett kb. 2 évre tehető. Ezt követően - a vízállóság megörzésének érdekében - ezek a tömítések is cserére vagy felújításra szorulnak.

 

Beállító korona cseréje vagy pótlása

Az analóg karórák esetében a pontos idő beállítása többnyire beállító korona segítségével történik. Gyakran előfordul, hogy a korona megsérül, elgörbül, tönkremegy. Ilyenkor a sérült koronát általában ki kell cserélni, illetve pótolni kell.

Óraszervizünkben ilyen esetekben is megoldást tudunk nyújtani ügyfeleink számára, és a sérült vagy hiányzó koronát pótoljuk. A korona csere után ismét használható, és esztétikus lesz az óra.